رد کردن پیوندها

طراحی سامانه‌های فشار مثبت

سامانه فشار مثبت پلکان به منظور بالا بردن فشار هوای داخل دهلیز پلکان اجرا می شود. هدف از استفاده از این سامانه، ایجاد محیطی امن و عاری از دود به منظور فرار ساکنین در هنگام حریق می باشد و اجرای آن در ساختمانهایی که طبق دستورالعمل ایمنی معماری نیاز به سامانه فشار مثبت دارند، اجباری است.
دود به دلیل اثر دود کشی تمایل دارد که وارد شفت های عمودی ساختمان شده و از آنجا به سرعت در ساختمان انتشار یابد. سامانه های فشار مثبت با استفاده از فنهای مکانیکی، به ایجاد فشار مثبت در دهلیز و در نتیجه کنترل دود می پردازند. اعمال اختلاف فشار در دو طرف یک مانع میتواند سبب کنترل حرکت دود شود. روش فشارسازی یا فشار مثبت به این صورت است که با تزریق هوا و ایجاد فشار مثبت در یک سمت موانع، جریان هوا با سرعت بالا در درزهای مانع پدید آمده و اجازه عبور دود داده نمی شود. به این ترتیب کنترل حرکت دود حاصل گردیده و از سرایت آن به بخش فشار مثبت جلوگیری می شود.
محاسبات سامانه فشار مثبت باید بر اساس ایجاد اختلاف فشار مناسب در دهلیز پلکان نسبت به فضای مجاور، انجام شود. این سامانه ها را می توان با استفاده از روابط جبری و مدل های شبکه ای مانند نرم افزار کانتم مورد تحلیل قرار داد.

the globe building office space datacenter parking 2 of 4 medium

محاسبات با استفاده از روش جبری:

روش تحلیل با استفاده از روابط جبری برای طراحی سامانه فشار مثبت راه پله در یک ساختمان ایده آل توسعه یافته است. این روش برای تعیین سایز فن فشار مثبت و کسب اطلاعات نسبتاً محافظه کارانه در خصوص امکان استفاده از روش فشار مثبت به منظور کنترل دود راه پله مناسب است.در خصوص ساختمانهای مسکونی با ارتفاع دهلیز پلکان کمتر از ۳۰ متر و تعداد واحدهای حداکثر ۲۴ واحد، میتوان به صورت سرانگشتی، مقادیر مندرج در جدول ذیل را در نظر گرفت .

ظرفیت هوادهی هر پاگرد پلکان

نوع درب پلکانمتر مکعب در ساعت (m3/h) فوت مکعب در دقیقه (cfm)
درب معمولی۶۸۰۴۰۰
درب دودبند مقاوم حریق تایید شده ۶۰۰۳۵۰

در صورت استفاده از فن تزریق مستقیم می توان برای محاسبه هد از جدول زیر استفاده کرد در غیر این صورت می بایست میزان افت فشار ناشی از کانال ها، اتصالات و دریچه ها نیز در آن لحاظ شود.

هد مورد نیاز فن

ارتفاع دهلیز پلکان پاسکال (Pa) میلیمتر جیوه (mmHg)
۰ تا ۱۵ متر ۵۳۰.۳۹۷
۱۵ تا ۲۰ متر ۶۰ ۰.۴۵۰
۲۰ تا ۲۵ متر۶۷۰.۵۰۲
۲۵ تا ۳۰ متر۷۵ ۰.۵۶۲

محاسبات با استفاده از نرم افزار کانتم

کانتم پر کاربردترین نرم افزار در تحلیل سیستم های کنترل دود و سامانه های فشار مثبت می باشد. این نرم افزار از پر کاربرد ترین و توانمند ترین نرم افزار های مدل سازی شبکه ای و تحلیل جریان هوا در ساختمان است. کانتم به صورت گستردهای در تحلیل های سامانه های کنترل دود با ایجاد فشار مثبت مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع به استانداردی در این حوزه تبدیل شده است.
از جمله توانمندی های اصلی این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد.