رد کردن پیوندها

۳ تفاوت فن فوروارد و بکوارد که ضروری است که بدانید

تفاوت فن فوروارد و بکوارد

معمولاً فن‌ها در مصارف خانگی، صنعتی و تجاری برای تهویه مطبوع مورداستفاده قرار می‌گیرند. فن سانتریفیوژ از فن‌های گریزازمرکز است؛ که انواع مختلفی از جمله فن فوروارد و بکوارد دارد. کاربردهای فن سانتریفیوژ گسترده است. عموماً کاربرد اصلی فن سانتریفیوژ فوروارد و بکوارد تهویه هوا است اما در عملکرد و کارایی تفاوت‌هایی با هم دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت فن فوروارد و بکوارد پرداختیم و اگر بین خرید یکی از این دو فن شک دارید پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید تا با اطمینان بیشتری فن مناسب را خریداری کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های فن سانتریفیوژ فوروارد

قبل از بررسی تفاوت فن فوروارد و بکوارد بهتر است بدانیم فن سانتریفیوژ فوروارد چیست؟ فن فوروارد یکی از فن‌های گریز‌از‌مرکز (سانتریفیوژ) است که تیغه‌های آن رو به جلو نصب شده است. جهت حرکت این تیغه‌ها در جهت حرکت ساعت است درنتیجه خروج هوا به‌صورت خطوط مماس بر فن است. . فن سانتریفیوژ فوروارد در اندازه‌های بزرگ و کوچک ساخته می‌شود و در مکان‌هایی کاربرد دارد که هوای پاکیزه‌ای دارد. حداکثر بهره‌وری فن فوروارد حدود ۷۰ درصد است. برای خرید فن سانتریفیوژ فوروارد مهم است که توجه کنیم ویژگی‌های فن متناسب با نیازهای ما باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های فن سانتریفیوژ بکوارد

فن سانتریفیوژ بکوارد یکی دیگر از فن‌های گریز از مرکز(سانتریفیوژ) است که تیغه‌های آن به سمت عقب است. فن بکوارد هوا را به‌صورت شعاعی از درون خود خارج می‌کند. این فن دارای بهره‌وری ۸۵ درصد است. این فن‌ گازهای دارای ذرات را به‌راحتی منتقل می‌کند، همچنین در برابر فشارهای استاتیک بالای هوا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. پوشش رویی فن بکوارد مستطیل شکل و طراحی آن به‌صورت فشرده است. این فن‌ها به میزان ۴۰ هزار ساعت عمر مفید دارند. فن بکوارد میزان برق کمتری نسبت به فن فوروارد استفاده می‌کند که استفاده از آن را مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

تفاوت فن فوروارد و بکوارد از نظر عملکرد

• ساختار پره‌ها یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین فن سانتریفیوژ فوروارد و بکوارد است. در فن فوروارد، پره‌ها رو به جلو یعنی در جهت جریان هوا گردانیده می‌شوند. اما در فن سانتریفیوژ بکوارد، پره‌ها به سمت عقب و در خلاف جهت جریان هوا گردانیده می‌شوند. ساختار پره‌ها تأثیر بسزایی بر خصوصیات و عملکرد هوادهی فن دارد.
• جنس پره‌ها در فن سانتریفیوژ بکوارد، معمولاً فلزی است درحالی‌که جنس پره‌ها در فن سانتریفیوژ فوروارد معمولاً پلاستیک سبک است. جنس پره‌ها بر روی استحکام و مقاومت فن تأثیر دارد.
• معمولاً تعداد پره‌ها در فن فوروارد بیشتر از مدل‌ بکوارد است.
• پرتاب باد در فن فوروارد، به دلیل اینکه انحنای تیغه‌ها در جهت حرکت پروانه است بیشتر است.
• فن فوروارد برای ایجاد جریان هوا به‌سرعت کمتری نیاز دارد.
• کارایی و بهره‌وری فن فوروارد حدود ۷۰ درصد است، درحالی‌که این رقم در فن بکوارد حدود ۸۵ است.
• فن بکوارد میزان سروصدای کمتری در مقایسه با فن فوروارد تولید می‌کند.
• فن سانتریفیوژ بکوارد نسبت به فن فوروارد بسیار آسان نصب می‌شود.

تفاوت فن فوروارد و بکوارد از نظر کاربرد

تفاوت فن سانتریفیوژ فوروارد و بکوارد از نظر کاربرد

• فن سانتریفیوژ بکوارد به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و ساختار پره‌ها در بالا بردن فشار جریان هوا و جابجایی بزرگ‌تر هوا کارایی بهتری دارد و در مصارفی با نیاز به فشار بالا و جریان هوای قوی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در مقابل فن سانتریفیوژ فوروارد در مصارفی که نیاز به فشار کمتر و حجم هوای بیشتری است کاربرد دارد.
• بازدهی فن سانتریفیوژ بکوارد نسبت به فن سانتریفیوژ فوروارد بیشتر است این یعنی فن بکوارد قادر به تبدیل بیشتر توان الکتریکی به کاربرد مفید در جابه‌جایی هوا است. بنابراین، کارایی فن سانتریفیوژ بکوارد بهتر است.
• هر دو مدل فن در مکان‌های با هوای پاکیزه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت فن فوروارد و بکوارد از نظر قیمت

عوامل مختلفی همچون کارایی، تعداد فن‌ها، میزان مصرف انرژی و… بر قیمت فن‌ها تأثیر می‌گذارند. اما در مقایسه قیمت دو فن فوروارد و بکوارد معمولاً فن بکوارد از قیمت بیشتری برخوردار است.

مرور آنچه گفته شد

در این مقاله تفاوت فن سانتریفیوژ فوروارد و بکوارد را بررسی کردیم و همان‌طور که در مقاله گفته شد هر دو فن دارای شباهت و تفاوت‌هایی هستند که باعث تمایز در عملکردشان می‌شود. برای خرید فن سانتریفیوژ ضروری است نوع مصرف خودتان و کارایی فن را مورد بررسی قرار دهید تا سیستم تهویه‌ای که خریداری می‌کنید متناسب با نیازتان باشد.

SHARE IT

دسته بندی ها

مقالات مشابه