رد کردن پیوندها

مهم‌ترین کاربردهای فن سانتریفیوژ در پیشرفت صنایع مختلف

کاربردهای فن سانتریفیوژ

احتمالاً تاکنون در محیط‌های صنعتی و پارکینگ‌ها فن سانتریفیوژ را مشاهده کرده‌اید. یک ویژگی‌های این محیط‌ها وجود آلودگی و ذرات مضر در هوا است. راهکار مورداستفاده برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این آلودگی‌ها سیستم تهویه صنعتی است.کاربرد فن سانتریفیوژ در سیستم تهویه صنعتی بسیار زیاد است و نوعی سیستم تهویه هوای مطبوع است.

اگر مردد هستید که از فن سانتریفیوژ برای محیط کار خود استفاده کنید یا نه پس با ما همراه باشید. ما در این مقاله فن سانتریفیوژ و کاربردهای فن سانتریفیوژ در محیط‌های صنعتی را بررسی کرده‌ایم و در انتهای مقاله درباره خرید فن سانتریفیوژ با اطلاعات کاملی تصمیم‌گیری خواهید کرد.

ویژگی‌های فن سانتریفیوژ

ابتدا ضروری است بدانیم که فن سانتریفیوژ چیست؟ فن سانتریفیوژ یا هواکش گریز از مرکز، موتوری است که با افزایش فشار و انرژی جنبشی هوا را جابه‌جا می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های فن سانتریفیوژ عبارتند از:
• تخلیه هوای جذب‌شده به‌صورت عمود بر محور گردش پروانه
• دارای توان مقابله با افت فشار بالای استاتیک در پکیج‌ها و سیستم‌های کانال‌کشی شده
• برخورداری از سرعت بین ۴۰۰۰۰-۷۸ دور در دقیقه
• توان دستیابی به تراکم هوا در مقیاس‌های بزرگ
• استحکام بالا
• تولید آلودگی صوتی کم
• قابلیت استفاده در شرایط سخت و سنگین
• برخورداری از دوام بیشتر نسبت به باقی فن‌ها در محیط‌های فرسایشی و خوردگی
• نگهداری و تعمیر آسان
• انعطاف‌پذیری بالا در تهویه انواع هوای خشک، مرطوب و معمولی
• تولید و عرضه در انواع و ابعاد مختلف

مهم‌ترین کاربردهای فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ را می‌توان فن سانتریفیوژ صنعتی نامید. این فن در محیط‌های صنعتی با اهدافی همچون جابه‌جایی هوا، حذف آلودگی‌ها، انتقال مواد و خنک کردن مورداستفاده قرار می‌گیرند. در ادامه کاربرد فن سانتریفیوژ در سه صنعت مهم را بررسی خواهیم می‌کنیم.

– کاربرد فن سانتریفیوژ در صنایع شیمیایی

دستگاه‌های تهویه در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. فن سانتریفیوژ گرمای اضافی و آلاینده‌های تولیدشده از دستگاه‌های صنعتی را به بیرون تخلیه می‌کند. در صنایع نفت و پتروشیمی نیز، انواع مختلف فن‌های سانتریفیوژ برای تخلیه گازهای آلوده و اسیدی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر فن سانتریفیوژ در محیط صنعتی برای دفع گاز اسیدی مورداستفاده قرار می‌گیرد اجزای مختلف آن باید از مواد استنلس استیل ساخته شود. البته در برخی موارد، پره‌های پلی آمید یا پلی‌پروپیلن به دلیل قیمت مناسب جایگزین مناسبی برای استنلس استیل هستند.

– کاربردهای فن سانتریفیوژ در صنایع غذایی

فن سانتریفیوژ در صنایع غذایی به‌منظور کنترل دما و رطوبت استفاده می‌شود. معمولاً برای حذف رطوبت مواد با استفاده از فن، هوای گرم را از روی آن عبور می‌دهند. از دیگر کاربردهای فن سانتریفیوژ در صنایع غذایی خشک‌کردن مواد غذایی قبل از بسته‌بندی است.

– کاربرد فن سانتریفیوژ در صنایع پزشکی

فن سانتریفیوژ در مراکز بهداشتی و درمانی کیفیت هوا را برای سه گروه بیماران، کارکنان و بازدیدکنندگان کنترل می‌کند. تهویه مطبوع در صنایع پزشکی اهمیت ویژه‌ای دارد؛
زیرا یک محیط پاک و عاری از میکروب را برای جلوگیری از شیوع بیماری‌‌ها فراهم می‌کند.
از کاربردهای فن سانتریفیوژ در صنایع داروسازی به‌منظور بهبود کیفیت نهایی داروها و کاهش خطرات احتمالی از فن سانتریفیوژ برای کنترل دما و رطوبت، تخلیه آلودگی‌ها و ذرات معلق در هوا استفاده می‌شود.

کاربردهای فن سانتریفیوژ چیست

انواع فن‌های سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ در انواع مختلفی تولید می‌شود که عبارتند از:

• فن سانتریفیوژ فوروارد

در فن سانتریفیوژ فوروارد انحنای پره در راستای گردش پروانه است. این فن‌ها سرعت دوران پایینی دارند که باعث کاهش صدا در آن‌ها می‌شود. این مدل در مقایسه با سایر فن‌ها اندازه از اندازه و بازدهی کمتری(حدود ۵۵ تا۶۵ درصد) برخوردار است. کاربردهای فن سانتریفیوژ فوروارد اغلب در سیستم‌های هواساز و گرمایش است. این مدل از فن در مصارفی که دبی کمی دارند مورداستفاده قرار می‌گیرند. در فن فوروارد دبی خروجی به‌راحتی قابل تنظیم نیست در نتیجه در مصارفی که نیاز به کنترل دقیق دبی است کاربرد ندارند.

• فن سانتریفیوژ بکوارد

در فن سانتریفیوژ بکوارد انحنای پره در خلاف جهت حرکت پروانه است. این مدل نسبت به هواکش‌های فورواد و پروانه شعاعی از بازدهی بیشتری برخوردار است. طبق نتایج، فن بکوارد در دبی بالا افت عملکرد دارد. این مدل در سیستم‌های گرمایش و هواساز استخر مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر به دلیل خوردگی و سایش امکان استفاده از فن ایرفول وجود نداشته باشد از این فن استفاده می‌شود.

• فن سانتریفیوژ ایرفویل

زاویه برخورد باله با جریان هوا (سیال) در فن سانتریفیوژ ایرفویل کم است. مدل طراحی پره‌های این فن منجر می‌شود بیشترین بازدهی را در بین فن‌های سانتریفیوژ داشته باشد. این مدل فن‌ها به دلیل استحکام مکانیکی قابلیت ویژه‌ای در تولید فشار بالا دارند و فن سانتریفیوژ فشارقوی محسوب می‌شوند. این مدل در مواردی که آلودگی هوا وجود ندارد استفاده می‌شوند. فن ایرفول به دلیل عدم تحمیل اضافه‌بار بر الکتروموتور در مواردی که دبی بالا نیاز است مورداستفاده قرار می‌گیرند.

• فن سانتریفیوژ پروانه شعاعی

فن سانتریفیوژ پروانه شعاعی با برخورداری از پوشش خوب پره‌ها، مقاومت خوبی در برابر خورندگی و فرسایش دارند. این مدل از فن‌ها دارای عملکرد مطمئن و بهینه حتی در لرزش‌های ناشی از وضعیت واماندگی هستند. فن پروانه شعاعی در فشار بالا برای مصارف با دبی پایین تا متوسط مناسب هستند. این فن‌ها با فشار بالایی که تولید می‌کنند قادر به جابه‌جایی ذرات درشت، گردوغبار و براده‌های چوب یا آهن هستند.

کاربرد فن سانتریفیوژ چیست

عملکرد فن‌های سانتریفیوژ

حالا که با کاربردهای فن سانتریفیوژ آشنا شدیم وقت بررسی عملکرد فن سانتریفیوژ است. فن‌های سانتریفیوژ شامل سه بخش اصلی هستند که عبارتند از:

• پروانه

قسمت اصلی فن سانتریفیوژ پروانه است و هوا را در داخل حلزونی به جریان انداخته و به محیط بیرون منتقل شود.

• موتور

موتور انرژی لازم برای حرکت پروانه را تأمین می‌کند.

• حلزونی

حلزونی امکان باعث می‌شود که هوا از محیط به‌صورت کامل خارج شود و به داخل برنگردد.

بعد از آشنایی با اجزای فن سانتریفیوژ نوبت بررسی عملکرد آن است. مکانیزم فن سانتریفیوژ به این صورت است که هوای ورودی موازی با محور گردش پروانه وارد فن شده و با حرکت دوار، به‌سوی اطراف پروانه، بالک‌ها و نوک خواهد رفت. این حرکت باعث می‌شود انرژی جنبشی با جریان هوا مخلوط شود و با آهسته شدن حرکت شدت‌جریان هوا قبل از ورود به مسیر تخلیه فشار استاتیکی افزایش پیدا می‌کند. نکته جالب در عملکرد فن سانتریفیوژ این است که در این فن‌ها سرعت و حجم هوا ثابت است اما جرم هوا بر اساس چگالی آن تغییر می‌کند.
فن سانتریفیوژ برای حرکت جریان هوا از انرژی جنبشی ایجادشده توسط پروانه‌ها استفاده می‌کند. این مسئله باعث توان حرکت جریان هوا در برابر مقاومت ناشی از کانال‌ها، دمپرها و دیگر اجزا می‌شود. همچنین جریان هوا توسط فن سانتریفیوژ به‌صورت شعاعی حرکت می‌کند که موجب تغییر جهت جریان هوا می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله کاربردهای فن سانتریفیوژ را بررسی کردیم و همان‌طور که قبلاً در مقاله اشاره کردیم فن سانتریفیوژ یکی از انواع تهویه مطبوع است و قابلیت زدودن آلودگی‌ و ذرات از محیط را دارد. این فن‌ها به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای خرید فن مناسب باید مورد مصرف آن و قابلیت تهویه فن را باید در نظر گرفت و از مراکز معتبر فروش فن سانتریفیوژ اقدام به خرید کرد.

SHARE IT

دسته بندی ها

مقالات مشابه