رد کردن پیوندها

رنگ ضد حریق و انواع آن

رنگ ضد حریق

آیا اطلاع دارید با استفاده از رنگ نیز می‌توان به جنگ با آتش رفت؟ لابد خواهید پرسید مگر رنگ چه قدرتی در برابر آتش سوزان دارد که بتوان از آن به‌عنوان سپر استفاده کرد؟ رنگ ضد حریق همان رنگ مقاوم در برابر حریق است که به افزایش ایمنی و مقاومت ساختمان در برابر آتش کمک می‌کند. این نوع از رنگ‌ها انواع، کاربرد و مزایای مختلفی دارند که در ادامه به‌صورت مفصل همه را بررسی کرده‌ایم؛ پس اگر به دنیای رنگ‌های ایمن علاقه‌مند هستید؛ تا انتهای این مقاله از گروه صنعتی بستانچی  همراه ما بمانید.

رنگ ضد حریق چیست؟

رنگ ضد حریق یا رنگ نسوز جزء تازه ‌واردان دنیای ساختمان‌سازی و رنگ است. این رنگ‌ها جلوه‌ای تزئینی دارند و کاملاً ضد حرارت هستند. رنگ ضد حریق حدود ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه از انتشار آتش جلوگیری می‌کنند و عمده استفاده از آن‌ها در صنایع ساختمانی، سازه‌های فلزی، چوبی و بتنی است. در هنگام آتش‌سوزی، فرمولاسیون ضد حرارت رنگ مقاوم در برابر حریق باعث می‌شود به‌سرعت کف کنند که مانند عایقی مانع از نفوذ آتش به قسمت‌های دیگر خانه می‌شود. فرمولاسیون خاص این نوع از رنگ‌ها شامل دو فرم چسبنده پلیمری پایه آب و محلول است و گرمای حاصل از آتش‌سوزی سبب انتشار اسید ارگانیک می‌شود که از سرایت آتش به دیگر نقاط جلوگیری می‌کند.

انواع رنگ ضد حریق

رنگ ساختمانی ضد حریق به‌عنوان عایق حرارتی دارای انواع مختلفی است که عبارت‌اند از:

۱. رنگ ضد حریق منبسط شونده

این نوع از رنگ مقاوم در برابر حریق با برخورداری از ظاهری زیبا، جلوه خاصی به نمای بیرونی ساختمان می‌بخشد و برای محافظت از سازه‌های فولادی کاربرد دارد. از جمله ویژگی‌های رنگ های ضد حریق منبسط شونده می‌توان به ضخامت کم، مقاومت در برابر ضربه و چسبندگی زیاد اشاره کرد.

۲. رنگ ضد حریق سیمانی

این رنگ بیشتر در سازه‌های فلزی و بتنی کاربرد دارد. نحوه استفاده از این رنگ به این صورت است که رنگ را روی سطوح مختلف اسپری می‌کنند؛ به‌طوری‌که ضخامت لایه‌های تشکیل شده‌ی آن چند میلی‌متر است. رنگ ضد حریق سیمانی قابلیت حفاظت از دیوارهای خانه در برابر حرارت بالای ۴۵۰ را دارد و پس از اجرا، رنگ آن خاکستری می‌شود.

۳. رنگ ضد حریق سازه‌ها

این نوع از رنگ، به‌صورت لایه‌هایی بسیار نازک روی سازه می‌نشیند. رنگ ضد حریق در مجاورت آتش، ابتدا متورم شده و سپس ساختاری زغال مانند پیدا می‌کند که از انتقال حرارت به لایه‌های زیرین جلوگیری می‌کند.

۴. رنگ ضد حریق بر پایه گچ

اجرای این نوع از رنگ بسیار تخصصی‌تر از رنگ‌های دیگر است و از گرم شدن بیش‌ازاندازه‌ی دیوار جلوگیری می‌کند.

۵. رنگ ضد حریق اسکلت فلزی

بیشترین خاصیت ضد حریق متعلق به رنگ ضد حریق اسکلت فلزی است؛ اما زیبایی چندانی ندارد. این رنگ، همچنین پرچم‌دار بیشترین قیمت در بین رنگ های ضد حریق است.

۶. رنگ ضد حریق اپوکسی

این رنگ در زمان آتش‌سوزی، لایه ضخیم عایقی را روی زمین تشکیل داده و مانع از سرایت آتش به قسمت‌های دیگر زمین می‌شود. استفاده از روش آتشبندی نیز مانع از نفوذ حریق و دود به دیگر بخش‌های ساختمان می‌شود.

۷. رنگ ضد حریق چوب

معمولا چوب بیشتر از مصالح دیگر در معرض سوختگی قرار دارد و این رنگ علاوه بر بخشیدن جلوه زیبا به چوب مانع از سوختن آن می‌شود.

۸. رنگ ضد حریق نانو

رنگ های ضد حریق نانو باعث ایجاد مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر حرارت و دود می‌شوند و از نفوذ گازهای سمی به اطراف جلوگیری می‌کنند و به‌نوعی وظیفه مدیریت دود را انجام می‌دهند. این رنگ یکی از گران قیمت‌ترین رنگ های ضد حریق است. پرده دود و آتش نیز مانند رنگ های ضد حریق نانو برای جلوگیری از گسترش آتش و دود کاربرد دارند.

کاربرد رنگ ضد حریق

رنگ مقاوم در برابر حریق کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه به چند مورد اشاره کردیم.
• قابلیت استفاده در سازه‌هایی با نیاز به ایمنی و بهداشت بالا
• قابلیت استفاده در فضاهای کوچک و محدود، به دلیل صرفه‌جویی در میزان فضای اشغال‌شده
• قابلیت استفاده در سازه‌هایی با زمان ساخت محدود
• برخورداری از ظاهری زیباتر نسبت به سایر پوشش‌های ضد حریق

نحوه عملکرد رنگ ضد حریق

برای اجرای این پوشش ضد حریق انجام دو مرحله ضروری است:
۱. سطح سازه باید برای پوشش دهی آماده شود.
۲. روی سطح سازه‌ی فولادی و یا بتنی پرایمر مناسب قرارگرفته و سپس رنگ‌آمیزی صورت گیرد.

همچنین درباره رنگ های ضد حریق می‌توان گفت که این رنگ‌ها به‌راحتی و در زمان کم تقریباً بر روی کلیه سطوح قابلیت اجرا دارد. ضخامت رنگ ضد حریق با‌توجه‌به نوع و شکل سازه، ضخامت ورق، امکانات اطفا حریق و … اجرا تعیین می‌شود. در صورت آسیب به سطح پوشیده شده از رنگ ضد حریق به‌راحتی قابلیت ترمیم دارد.

مزایای رنگ ضد حریق

• محافظت از سازه فلزی در برابر حرارت بالای آتش
• حفظ زیبایی محصول و دارای کاربرد تزئینی
• سردی و افزایش مقاومت سازه فلزی به دلیل آزاد کردن یک گاز مخصوص
• افزایش زمان ریزش اسکلت ساختمان و فراهم کردن فرصت بیشتر برای مهار آتش و نجات افراد
• عدم تولید گازهای سمی در هنگام آتش‌سوزی
• امکان ترمیم رنگ آسیب‌دیده
• قابلیت استفاده بر روی تمام سطوح
معایب رنگ ضد حریق
• ضخامت زیاد برخی از رنگ های ضد حریق
• نیازمند متخصص برای اجرای این رنگ‌ها
• عدم زیبایی برخی از رنگ های ضد حریق
• عدم اجرای رنگ بر روی سطوح هنگام بارش برف و باران

کلام آخر

رنگ ضد حریق مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد و همچنین به‌عنوان تزئین ساختمان نیز استفاده می‌شود. رنگ های ضد حریق انواع مختلفی دارند که باید با‌توجه‌به کاربرد، نوع و شکل سازه از رنگ مناسب استفاده کرد. اجرای رنگ ضد حریق باید توسط نیروی باتجربه صورت بگیرد و اگر درصدد افزایش ایمنی محیط کار و زندگی خود هستید؛ استفاده از رنگ ضد حریق را فراموش نکنید.

SHARE IT

دسته بندی ها

مقالات مشابه