رد کردن پیوندها

تابلو برق صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تابلو برق صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد

تابلو برق صنعتی چیست؟ تابلوهای برق صنعتی که به عنوان تابلو توزیع نیز شناخته می‌شوند، قهرمانان گمنام سیستم‌های الکتریکی مدرن هستند. این تابلوها نقش مهمی در مدیریت و توزیع برق در محیط‌های تجاری و صنعتی ایفا می‌کنند.

در واقع، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی برای دستیابی به اهداف مختلف خود، نیاز به کنترل منظم عملکردهای تعریف شده خود دارند. تابلوهای برق صنعتی، وظیفه مدیریت و کنترل فرایندها را برعهده دارد. درک اینکه چه کاری انجام می‌د‌هند، می‌تواند نقش حیاتی آنها را برای صنعت را مشخص ‌کند.

در این مقاله  از گروه صنعتی بستانچی به بررسی تابلوهای برق صنعتی، کاربردها و انواع آنها خواهیم پرداخت.

تابلو برق صنعتی چیست؟

تابلو برق صنعتی برای توزیع ایمن برق در سراسر تاسیسات تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. درواقع، تابلوی برق صنعتی بخش ضروری هر خط مونتاژ مدرن است. این بخش اجازه می‌دهد تا شرکت‌های صنعتی به راحتی فرآیندها را کنترل و نظارت کنند و از کارایی و دقت در هر مرحله مطمئن باشند. بنابراین جزء جدایی‌ناپذیر صنایعی است که عملیات پیچیده دارند.

‌تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی مانند کلیدها، فیوزها، رله‌ها و نمایشگرها به‌صورت منظم و در ردیف‌های عایق‌بندی‌شده قرار دارند. این امر باعث می‌شود که اپراتور به راحتی بتواند آنها را کنترل، تعمیر و تعویض کند. همچنین، بسته به نوعش می‌تواند محفظه‌هایی داشته باشد که از آن در برابر عوامل محیطی و برق گرفتگی محافظت کند. جنس محفظه معمولاً فلز، پلی‌کربنات یا کامپوزیت است.

 

انواع تابلو برق صنعتی

انواع تابلو برق صنعتی

تابلوهای برق صنعتی دو نوع اصلی دارند که عبارتند از :

تابلو برق صنعتی Enclosed یا محصور: اجزاء الکتریکی این نوع از تابلوها در داخل محفظه قرار دارند که می‌توانند روی دیوار یا در پانل نصب شوند. پس از نصب از نظر اینکه هیچ خطر آتش‌سوزی الکتریکی یا هر نوع خطر شوک ایجاد نمی‌کند، بررسی می‌شود.

پانل‌های کنترل صنعتی باز یاOpen: این تابلوهای برق شامل سیم‌کشی، پایانه‌ها و انواع مختلف اجزاء دیگر هستند. این دستگاه هیچ پوششی ندارد.

 تابلوهای برق صنعتی براساس عوامل مختلفی مانند ساخت، مواد، محل نصب و ولتاژ، به زیرمجموعه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه، به برخی از این زیرمجموعه‌ها اشاره می‌شود.

انواع تابلو برق صنعتی براساس ساخت

تابلوهای Metal Enclosed (تابلوهای با قاب فلزی): تابلوهایی هستند که در آن اجزاء الکتریکی در یک محفظه از جنس فلز محصور شده‌اند. این محفظه از تجهیزات در برابر آسیب‌های فیزیکی، گرد و غبار و رطوبت محافظت می‌کند. می‌توان از آنها در توزیع برق و کنترل موتور استفاده کرد.

تابلوهای Metal Clad (تابلوهای فلزی پوشیده): این تابلوها از دو یا چند لایه ورق فلزی ساخته می‌شوند و از تجهیزات الکتریکی در برابر آسیب‌های فیزیکی نیز محافظت می‌کنند. از انواع آن می‌توان به تابلو برق کشویی یا Withdrawable، تابلو برق رک (Rack) و تابلو برق Swing اشاره کرد.

تابلوهای Compartment Type (تابلوهای با محفظه‌های مجزا): این تابلوها از چندین محفظه مجزا تشکیل شده‌اند که هر محفظه برای نگهداری تجهیزات خاصی طراحی شده است.

           هر سه این موارد از نوع enclosed هستند.

 انواع تابلو برق صنعتی از نظر محل نصب

تابلوهای رومیزی (Tabletop): تابلوهایی هستند که روی زمین قرار می‌گیرند و نیازی به نصب روی دیوار یا قفسه ندارند. این تابلوها معمولاً برای کاربردهای کوچک و کم‌توان استفاده می‌شوند. این تابلوها فضای کمی اشغال می‌کنند، نصب و راه‌اندازی آسان و قیمت مناسبی دارند، اما برای کاربردهای بزرگ و پرتوان مناسب نیستند. می‌توان از این تابلو صنعتی در تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی، مخابراتی و روشنایی استفاده کرد.

تابلوهای ایستاده(Standing): تابلوهایی هستند که روی زمین قرار می‌گیرند و نیاز به نصب روی دیوار یا قفسه دارند. این تابلوها معمولاً برای کاربردهای متوسط و بزرگ استفاده می‌شوند. این نوع، ظرفیت بیشتری نسبت به تابلوهای رومیزی دارند و برای کاربردهای بزرگ و پرتوان مناسب هستند، اما نصب و راه‌اندازی پیچیده‌تری دارند. از این نوع می‌توان در توزیع برق، ، کنترل موتور و حفاظت از تجهیزات استفاده کرد.

تابلوهای دیواری (Wall Mounted): تابلوهایی هستند که روی دیوار نصب می‌شوند و فضای کمی اشغال می‌کنند. این تابلوها معمولاً برای کاربردهای کوچک و متوسط استفاده می‌شوند. نصب و راه‌اندازی آنها آسان است، اما ظرفیت محدودی دارند و برای کاربردهای بزرگ و پرتوان مناسب نیستند. از این نوع می‌توان در تجهیزات روشنایی، تجهیزات کنترل و تجهیزات ایمنی استفاده کرد.

این نوع تابلو صنعت برق می‌تواند به صورت enclosed یا open ساخته شوند.

 

انواع تابلو برق صنعتی براساس ولتاژ

تابلوهای فشار ضعیف (Low Voltage): تابلوهای فشار ضعیف (Low Voltage) یا LV تابلوهایی هستند که برای توزیع برق با ولتاژ کمتر از ۱۰۰۰ ولت استفاده می‌شوند. این تابلوها معمولاً در ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و سایر مکان‌ها برای توزیع برق، کنترل موتور، روشنایی و محافظت از تجهیزات استفاده می‌شوند. تابلوهای فشار ضعیف معمولاً از نوع enclosed هستند.

تابلوهای فشار متوسط (Medium Voltage) یا MV: تابلوهایی هستند که برای توزیع برق با ولتاژ بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ ولت استفاده می‌شوند. این تابلوها معمولاً در پست‌های برق و سایر مکان‌های صنعتی به کار می‌روند. تابلوهای فشار متوسط معمولاً از نوع enclosed هستند. از این نوع نیز برای توزیع برق و تامین برق برای کارخانه‌ها و مراکز صنعتی استفاده می‌شود.

تابلوهای فشار قوی (High Voltage) یا HV: تابلوهایی هستند که برای توزیع برق با ولتاژ بالاتر از ۱۰۰۰۰ ولت استفاده می‌شوند. این تابلوها معمولاً در پست‌های برق و سایر مکان‌های صنعتی یافت می‌شوند. تابلوهای فشار قوی معمولاً از نوع enclosed هستند. کاربرد این نوع، دقیقا مشابه نوع متوسط برای توزیع برق و تامین برق مراکز صنعتی است.

در برخی موارد ممکن است از تابلوهای فشار ضعیف و فشار متوسط از نوع open استفاده شود. این تابلوها معمولاً در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به دسترسی آسان به تجهیزات الکتریکی وجود دارد.

تا اینجای مقاله با انواع تابلو برق صنعتی آشنا شدید. لازم به ذکر است که اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد جت فن پارکینگی کسب کنید می توانید مقاله جت فن پارکینگی چیست را مطالعه کنید.

مهمترین کاربردهای تابلو برق صنعتی چیست

مهمترین کاربردهای تابلو برق صنعتی چیست؟

کنترل مدار و حفاظت: تابلوهای برق صنعتی برای کنترل و محافظت از مدارهای جداگانه استفاده می‌شوند. هر قطع‌کننده مدار مربوط به یک منطقه یا وسیله خاص است. قطع‌کننده در صورت اتصال کوتاه یا اضافه بار، قطع می‌شود و دیگر آن مدار خاص برق ندارد. به این ترتیب از آسیب دیدن دستگاه‌های متصل جلوگیری می‌شود.

توزیع برق صنعتی و مدیریت آنها: تابلوهای برق صنعتی برای توزیع برق در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند. آنها منبع تغذیه روشنایی، سیستم‌های HVAC، کامپیوترها و تجهیزات مختلف دیگر را مدیریت می‌کنند.

توزیع برق با ولتاژهای متفاوت: صنایع با ماشین‌آلات سنگین و نیازهای برقی متنوع به تابلو برق صنعتی برای توزیع کارآمد نیرو متکی هستند. این پنل‌ها امکان تقسیم‌بندی مصرف برق را فراهم می‌آورند و عملکرد چندین ماشین به طور همزمان بدون سربار بیش از حد روی سیستم را امکان‌پذیر می‌سازند.

سیستم‌های برق اضطراری: تابلوهای برق اغلب نقش محوری در سیستم‌های برق اضطراری ایفا می‌کنند. در محیط‌های بحرانی مانند بیمارستان‌ها یا مراکز داده، که در آن دسترسی بدون قطعی به برق بسیار مهم است، تابلو برق صنعتی می‎تواند با ژنراتورهای پشتیبان یا سیستم‌های باتری که دارد، مانع از قطع برق شود.

یکپارچه‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر: با ظهور منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشیدی و باد، تابلو برق صنعتی با این فناوری‌ها سازگار شده است. به عنوان مثال، اینورترهای خورشیدی برای تبدیل و توزیع یکپارچه برق تولید شده توسط خورشید در صفحات الکتریکی همگام‌سازی شده اند.

یکپارچه‌سازی خانه هوشمند: ظهور فناوری خانه‌های هوشمند، کاربرد تابلوهای برق را گسترده‌تر کرده است. تابلو برق صنعتی مجهز به اجزاء هوشمند به صاحبان خانه اجازه می‌دهد تا از راه دور بر مصرف برق خود نظارت و کنترل داشته باشند.

سیستم‌های ایمنی آتش‌نشانی: سیستم‌های ایمنی آتش‌سوزی، مانند آشکارسازهای دود و آبپاش‌ها، اغلب به تابلوهای برق صنعتی متصل می‌شوند. چراکه در صورت آتش‌سوزی، این پانل‌ها می‌تواند برق مدارهای خاصی را قطع کند و به این سیستم‌های ایمنی اجازه می‌دهند که بدون وقفه کار کنند.

مهمترین کاربردهای تابلو برق صنعتی را به طور خلاصه توضیح دادیم اگر به کسب اطلاعات در مورد نکات مهم تهویه و تخلیه دود پارکینگ‌ علاقه مند هستید، می‌توانید به صفحه پایگاه دانش مراجعه کنید.

 

 

قیمت تابلو برق صنعتی

قیمت تابلو برق صنعتی به جنس، نوع، مساحت و حجمی که می‌خواهد با کمک آن برق را کنترل و توزیع کنید، بستگی دارد. اگر جنس آن از نوع آهن یا استیل باشد یا پلاستیک می‌تواند بر روی قیمت تاثیر بگذارد.

علاوه بر این، برند قطعات به کاررفته در آن نیز می‌تواند قیمت را تغییر دهد. بنابراین برای اطلاع از قیمت دقیق و مشاوره رایگان پیش از خرید با کارشناسان بستانچی، تماس بگیرید. مشاورین ما تمام وقت آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

SHARE IT

دسته بندی ها

مقالات مشابه