رد کردن پیوندها

انواع چیلر و کاربرد آن چیست ؟

انواع چیلر

تصور کنید مجبور شویم هوای گرم تابستان را بدون وسیله سرمایشی سپری کنیم؛ شرایط چقدر برایمان طاقت‌فرسا خواهد شد؟ مسلماً شرایط دشواری خواهد بود؛ اما خوشبختانه امروزه انواع دستگاه‌های سرمایشی در بازار موجود هستند و نیازی به تحمل گرما نیست.

چیلر یا سردکن یکی از دستگاه‌های تهویه مطبوع برای خنک‌سازی محیط است. در چیلر آب سرد تولیدشده به دیگر تجهیزات تهویه مطبوع مانند هواساز و فن کویل هوا فرستاده می‌شود و بدین‌صورت خنک‌سازی محیط صورت می‌گیرد. چیلر انواع مختلفی دارد. اگر علاقه‌مند هستید؛ درباره اینکه چیلر چیست و انواع چیلر بیشتر بدانید؛ پس تا انتهای این مقاله از گروه صنعتی بستانچی با ما همراه شوید.

چیلر چیست؟

چیلر به دستگاهی گفته می‌شود که دمای مطلوب محیط را تأمین می‌کند. چیلر طی سیکل تبریدی (چرخه سرمایش) مشخص جذبی یا تراکمی، گرمای سیال‌های مختلف مانند آب را جذب کرده و باعث کاهش دمای سیال می‌شود. سیال سرد شده توسط دستگاه‌هایی مانند هواساز یا فن کویل در فضا جریان یافته و باعث خنک‌سازی محیط یا دستگاه‌های صنعتی می‌شود. در بعضی از موارد به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از گرمای جذب‌شده توسط سیال برای مقاصد گرمایشی نیز استفاده می‌شود. چیلر در ایرواشر یا هواساز مورداستفاده قرار می‌گیرد اگر علاقه‌مند هستید درباره ایرواشر بیشتر بدانید؛ توصیه می‌کنیم مقاله ایرواشر چیست را مطالعه کنید.

انواع چیلر

حالا که متوجه شدیم چیلر چیست میخواهیم با انواع آن آشنا شویم. چیلرها به سه نوع عمده تقسیم می‌شوند. انواع چیلر در تأمین انرژی لازم برای راه‌اندازی سیکل با هم تفاوت دارند. انواع چیلر عبارتند از:

انواع چیلر

۱. چیلر تراکمی

چیلر تراکمی یک دستگاه تهویه مطبوع است که با استفاده از سیکل تبرید تراکمی شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اپراتور آب را سرد می‌کند. با کمک این جریان آب سرد تولیدشده و با ارسال آن به فن کویل ‌یا هواساز دمای محیط یا دستگاه‌های صنعتی کاهش می‌یابد. چیلر تراکمی از انرژی الکتریکی برای تولید سرما و برودت استفاده می‌کند و به چیلر برقی هم معروف است. برای رفت‌وآمد جریان هوا به داخل دستگاه‌های تهویه مطبوع از دمپر استفاده می‌شود. دمپر دریچه‌ای فلزی برای کنترل جریان هوا در دستگاه‌های تهویه مطبوع است. اگر علاقه‌مند هستید درباره دمپر بیشتر بدانید مقاله دمپر چیست را مطالعه کنید.

۲. چیلر جذبی

چیلر جذبی یا ابزوربشن چیلر یکی از انواع تهویه مطبوع است که بر اساس سیکل تبرید جذبی عمل می‌کند. در این چیلرها از انرژی گرمایی برای ایجاد سرما و برودت استفاده می‌شود و سرمای ایجادشده از طریق سیستم فن کویل یا هواساز به محیط انتقال داده می‌شود. در چیلر جذبی ابزوربر یا جذب‌کننده نقش اساسی در سیکل بازی می‌کند. سیکل اصلی چیلرهای جذبی به این صورت است که ماده مبرد بین شیر انبساط، اواپراتور، ابزوربر، پمپ، ژنراتور و کندانسور در حال گردش است.

۳. چیلر سانتریفیوژی

اکنون؛ نوبت بررسی آخرین نوع چیلر یعنی چیلر سانتریفیوژی است. چیلر سانتریفیوژ متشکل از کمپرسور سانتریفیوژ است. این مدل در انواع پروژه‌های ساختمانی و صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در چیلر سانتریفیوژی کمپرسور از نوع جابه‌جایی غیر مثبت است. اگر از چیلر سانتریفیوژ در حالت فول بار استفاده شود میزان بهره‌وری آن بسیار افزایش می‌یابد.

کاربرد چیلر

چیلرها از لحاظ نوع کاربرد به دو‌دسته عمده تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

 تهویه مطبوع

چیلر یک نوع سیستم‌ تهویه مطبوع آبی محسوب می‌شود. آب سرد خروجی از چیلر درون مبدل‌های حرارتی مانند فن کویل، کویل هواساز و اِیر‌کولر گردش می‌یابد. در اثر این سیکل جریان هوای خنک موردنیاز برای سرمایش فضاهای مسکونی، اداری، تجاری و… را فراهم می‌شود. دمای آب ورودی به کویل با دریافت گرمای محیط افزایش‌یافته و به‌منظور سرد شدن تا دمای استاندارد تهویه یعنی ۷ درجه سانتی‌گراد، مجدداً به درون چیلر بازمی‌گردد.

برودت صنعتی

در فرایندهای صنعتی مانند خنک‌سازی مکانیزم‌ها و ماشین‌آلات خطوط تولید که نیاز به فرآیند سرمایش دارند؛ از آب سرد تولیدشده توسط چیلر استفاده می‌شود. چیلر در گستره وسیعی از صنایع مانند پلاستیک، ریخته‌گری و تزریق، جوشکاری، فلزکاری، پتروشیمی، داروسازی، بهداشت و درمان، نگهداری مواد غذایی و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چیلر چیست

کلام آخر

در این مقاله با چیلر که یک دستگاه سرمایشی است آشنا شدیم؛ همچنین انواع چیلر را موردبررسی قرار دادیم. چیلر درواقع نوعی پمپ انرژی است که محصول خروجی آن آب سرد است. چیلر در تجهیزاتی مانند هواساز و فن کویل مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای خرید چیلر و هواساز باید به نکاتی مانند موقعیت جغرافیایی، کاربری محیط، جهت تابش نور خورشید، ارتفاع سقف و وجود دستگاه‌های گرمازا مانند کامپیوتر توجه کرد.

SHARE IT

دسته بندی ها

مقالات مشابه