رد کردن پیوندها

تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد

تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد

رانندگی در تونل‌های پر از دود و آلوده، کار در مکان‌های صنعتی پر از گردوغبار یا آلوده برای همه ما ناخوشایند و آزاردهنده است. راهکار مورداستفاده در این شرایط، استفاده از انواع اگزاست فن‌ها است. اگزاست فن‌های فوروارد و بکوارد دو نوع عمده از فن‌های رایج برای اگزاست و تهویه هوا هستند که تفاوت‌هایی نیز با هم دارند.

در این مقاله به بررسی تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد می‌پردازیم تا در پایان مقاله اطلاعات کاملی درباره شباهت‌ها و تفاوت های اگزاست فن فوروارد و بکوارد کسب کنید. اگر علاقه‌مند هستید؛ درباره فرق اگزاست فن فوروارد و بکوارد بیشتر بدانید؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

اگزاست فن چیست؟

درگذشته فن‌ها به‌صورت دمنده هوای تازه را وارد فضای بسته می‌کردند؛ سپس هوای ساکن را توسط دریچه‌های تعبیه‌شده در فضا به محیط بیرون انتقال می‌دادند. اگزاست فن نسل جدید فن‌ها محسوب می‌شود و توانایی مکش یا تخلیه هوا را دارد. اگزاست فن یا هواکش به دستگاهی گفته می‌شود که برخلاف فن‌های دمنده، هوای راکد فضای بسته را با مکش از محیط خارج می‌کند.

اگزاست فن جزء تأسیسات گردش هوا محسوب می‌شود و به‌وسیله نیروی گریز‌از‌مرکز هوا را اگزاست می‌کند. اگزاست فن برای خروج گرما، چربی و حذف آلودگی‌های محیط مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگزاست فن انواع مختلفی مانند اکسیال، رادیال، سانتریفیوژ، پشت‌بامی، قارچی و سقفی دارد.

برای خرید اگزاست فن ابتدا باید ویژگی‌های محیط مانند مساحت، میزان و نوع آلودگی را در نظر بگیرید؛ سپس ویژگی‌های فن‌های موجود در بازار مانند کارایی، نوع کاربرد و… را بررسی کرده و در انتها اقدام به خرید فن مناسب کنید.

ویژگی‌های اگزاست فن فوروارد

قبل از بررسی تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد بهتر است؛ ابتدا با ویژگی‌های هرکدام از این دو اگزاست فن آشنا شویم.

ویژگی‌های اگزاست فن فوروارد عبارتند از:

• تیغه‌های پروانه‌ی اگزاست فن فوروارد روبه‌جلو است.
• جهت گردش پروانه‌ها در اگزاست فن فوروارد در جهت حرکت عقربه‌های ساعت است.
• اگزاست فن فوروارد از نوع سانتریفیوژ، قدرت جابه‌جایی هوا با فشار بالا را دارد و این فن‌ها با برخورداری از قدرت بالا در صنایع، معادن، محیط‌هایی با گردوغبار و آلودگی‌های شیمیایی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
• هوا در اگزاست فن فوروارد با قدرت بالا و در خطوطی مماس بر فن جابه‌جا می‌شود.
فن‌های سانتریفیوژ فوروارد هوا را با دبی بالا جابه‌جا می‌کند و به دلیل ساختار نوع پره‌ها توان بالایی در جابه‌جایی هوا دارد. برای آشنایی بیشتر با این نوع فن پیشنهاد می‌کنیم مقاله فن سانتریفیوژ فورواد چیست را مطالعه کنید.

فرق اگزاست فن فوروارد و بکوارد
اگزاست فن ( فن اکسیال )

ویژگی‌های اگزاست فن بکوارد

بعد از آشنایی با اگزاست فن فوروارد و قبل از بررسی تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد ضروری است تا با اگزاست فن بکوارد نیز آشنا شویم.

ویژگی‌های اگزاست فن بکوارد عبارتند از:
• اگزاست فن بکوارد از خانواده فن‌های مکنده است.
• این فن دارای پروانه‌هایی رو به عقب است و هر نوع آلودگی و حرارت را به بیرون منتقل می‌کند.
• اگزاست فن بکوارد دارای قدرت خروجی حداکثر با تولید حداقل سروصدا است.
• این اگزاست فن برای خروج هوا در فضاهای بزرگ مانند معادن و تونل‌ها که گردوخاک و آلودگی زیاد است کاربرد دارد.

تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد

در این بخش از مقاله به بررسی فرق اگزاست فن فوروارد و بکوارد می‌پردازیم. عمده ترین تفاوت‌ های اگزاست فن فوروارد و بکوارد عبارتند از:
• اولین تفاوت این دو اگزاست فن نوع پروانه‌های آن‌هاست. پروانه‌ها در فن فوروارد روبه‌جلو و در فن بکوارد رو به عقب هستند.
• در فن اگزاست بکوارد جریان چرخش هوا یکنواخت‌تر و صدای تولیدشده کمتر است.
• راندمان اگزاست فن بکوارد حداکثر ۸۵ درصد و راندمان فن فوروارد بالای ۹۰ درصد است.
• اگزاست فن بکوارد قادر به تحمل فشارهای استاتیک بالا، بدون فشار به فن است.
• پنجمین فرق اگزاست فن فوروارد و بکوارد در شکل قرارگیری تیغه‌ها است. در اگزاست فن فوروارد تعداد تیغه بیشتر و طولشان کمتر است. در اگزاست فن بکوارد تعداد تیغه‌ها کمتر و طولشان بیشتر است.
• اگزاست فن بکوارد با برخورداری از قدرت بالا در پرتاب هوا در انتهای کانال قرار می‌گیرد درحالی‌که اگزاست فن فوروارد در ابتدای کانال قرار می‌گیرد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد پرداختیم؛ تفاوت‌هایی که هر نوع فن را برای استفاده در محیط‌های خاصی مناسب می‌کند. هر دو نوع اگزاست فن برای تهویه هوا استفاده می‌شود و تفاوت فن فوروارد و بکوارد در ساختار و عملکرد آن‌هاست. همان‌طور که در مقاله ذکر کردیم برای خرید فن سانتریفیوژ ضروری است مشخصات محیط و فن در نظر گرفته شود تا تهویه مکان‌ موردنظر به بهترین نحو صورت گیرد.

SHARE IT

دسته بندی ها

مقالات مشابه