رد کردن پیوندها

۴ تفاوت ایرواشر و هواساز که ضروری است بدانید!

تفاوت ایرواشر و هواساز

اگر تاکنون برای خرید دستگاه تهویه مطبوع به فروشگاه‌های اینترنتی یا فیزیکی مراجعه کرده باشید، در بین محصولات پیشنهادی نام دو دستگاه ایرواشر و هواساز را مشاهده کرده‌اید. آیا با تفاوت ایرواشر و هواساز آشنایی دارید؟

شما چه معیارهایی برای خرید دستگاه‌های تهویه مطبوع دارید؟ در فصول مختلف سال نیاز به دستگاه تأمین‌کننده شرایط استاندارد هوا ضروری است، این شرایط استاندارد شامل کیفیت هوا، دما، رطوبت و فشار است. ایرواشر و هواساز دو دستگاه سیستم تهویه مطبوع هستند که با راندمان بالا و ساختار ساده مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند. شباهت دو دستگاه ایجاد هوای مطلوب و تصفیه‌شده است.

مهم‌ترین تفاوت دستگاه هواساز و ایرواشر نحوه عملکرد اجزای مختلف آن‌ها است و آشنایی با اجزا و عملکرد هر دو دستگاه‌ برای خرید دستگاه مناسب ضروری است. در این مقاله به بررسی ساختار این دو دستگاه و تفاوت دستگاه ایرواشر و هواساز پرداخته‌ایم. اگر علاقه‌مند هستید درباره ایرواشر و هواساز بیشتر بدانید پس تا انتهای این مقاله از گروه صنعتی بستانچی با ما همراه شوید.

مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه ایرواشر چیست؟

قبل از پرداختن به ویژگی‌های ایرواشر مهم است بدانیم ایرواشر چیست؟ ایرواشر یک دستگاه تهویه مطبوع است که بر پایه سیستم تهویه تبخیری بر پایه سایکومتری کار می‌کند. ایرواشر دارای قابلیت گرمایش، سرمایش، رطوبت زنی و فیلتر انواع آلودگی‌ها، بوی بد و گردوغبار است. ایرواشر از اجزای الکتروموتور، فن، کویل، فیلتر، رطوبت زن، کویل آب گرم(برای گرمایش)، افشانه‌های تزریق آب و پمپ و محفظه دستگاه تشکیل‌شده است.
نحوه کار دستگاه ایرواشر در حالت سرمایش به این صورت است که افشانه‌های آب به داخل محفظه دستگاه، آب را با فشار زیاد اسپری می‌کنند. انتقال حرارت میان آب‌وهوا باعث خنک‌سازی محیط می‌شود.
نحوه کار دستگاه ایرواشر در حالت گرمایش به این صورت است که آب گرم شده توسط موتورخانه یا پکیج به کویل گرمایشی منتقل می‌شود، سپس آب گرم در درون کویل جریان یافته و سبب افزایش دمای هوایی که بر روی کویل قرار گرفته است می‌شود. هم‌زمان دمای آب درون کویل کاهش خواهد یافت که مجدد به موتورخانه یا پکیج برگشت داده می‌شود. برای برقراری جریان آب گرم درون کویل این سیکل همراه جریان دارد. هوای گرم درون دستگاه ایرواشر به‌وسیله کانال‌کشی و فن وارد محیط می‌شود.

ویژگی‌های دستگاه هواساز چیست؟

بعد از آشنایی با ایرواشر اکنون نوبت آن است که بدانیم دستگاه هواساز چیست؟ هواساز یک دستگاه تهویه مطبوع است که برای هوادهی، گرمایش، سرمایش، فیلتراسیون کامل و کنترل رطوبت استفاده می‌شود. هواساز از اجزای فن، کویل، الکتروموتور، فیلترها، کویل آب سرد و گرم، تجهیزات رطوبت زنی و رطوبت‌زدایی دمپر و محفظه دستگاه تشکیل‌شده است.
هواساز برای گرمایش و سرمایش نیازمند دستگاه‌های جانبی است به عبارتی هواساز برای گرمایش نیاز به بویلر و برای سرمایش نیاز به چیلر دارد. هوای واردشده به دستگاه از کویل‌های گرمایش یا سرمایش عبور می‌کند تا به دمای ایده آل برسد، سپس از فیلترهای تعبیه‌شده در دستگاه عبور می‌کند. در نهایت با توجه به نیاز کاربر از رطوبت آن کاسته شده یا رطوبت زنی بر روی آن صورت می‌گیرد تا هوای مطبوع برای ورود به محیط از طریق کانال‌کشی آماده شود.

یکی از اجزای مهم ایرواشر و هواساز، دمپر است و اگر می‌خواهید در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید به مقاله دمپر چیست مراجعه کنید.

تفاوت دستگاه هواساز و ایرواشر

تفاوت دستگاه هواساز و ایرواشر از نظر کاربرد

مهم‌ترین عامل تفاوت ایرواشر و هواساز ظرفیت تهویه است. هواساز برای تهویه مطبوع در مقیاس بزرگ مانند هتل‌ها، بیمارستان‌ها، باشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که ایرواشر در مقیاس کوچک قابل‌استفاده است و پاسخگوی تهویه مطبوع کاربری‌های بزرگ نیست.

تفاوت دستگاه ایرواشر و هواساز از نظر عملکرد

تفاوت در عملکرد دیگر تفاوت ایرواشر و هواساز است. ایرواشر دارای راندمان کاری بالا است اما عملکرد آن مناسب سطح خرد و مکان‌هایی با مقیاس کوچک است. هواساز دارای راندمان کاری بالاتر و توان عملکردی بیشتری است و برای استفاده در هر آب‌وهوایی و مقیاس مساحتی مناسب است.

تفاوت ایرواشر و هواساز از نظر گرمایشی

گرمایش ایرواشر و هواساز از طریق دستگاه جانبی صورت می‌گیرد. در هواساز گرمایش با کمک بویلر انجام می‌شود و با ورود آب داغ به داخل کویل‌های گرمایشی، هوای داخل دستگاه گرم شده و از طریق کانال‌کشی وارد محیط می‌شود. در ایرواشر نیز با عبور آب گرم واردشده از طریق پکیج یا موتورخانه به داخل کویل گرمایشی، هوای داخل دستگاه گرم می‌شود و از طریق کانال‌کشی به محیط بیرون فرستاده می‌شود.

تفاوت ایرواشر و هواساز از نظر سرمایشی

سرمایش هواساز از طریق دستگاه‌های جانبی مانند چیلر یا سیستم VRF صورت می‌گیرد. آب سرد از طریق کویل سرمایشی وارد هواساز شده و با عبور هوا از روی آن دما کاهش می‌یابد. سرمایش ایرواشر شبیه کولرآبی است و بدون نیاز به دستگاه جانبی صورت می‌گیرد. برای سرمایش ایرواشر ابتدا آب پودر شده و سپس از طریق افشانه‌ها به داخل دستگاه پاشیده می‌شود. بدین ترتیب ضمن افزایش رطوبت، دما نیز کاهش پیدا می‌کند. راندمان سرمایشی ایرواشر نسبت به هواساز پایین‌تر است.

تا این قسمت از مقاله ۴ مورد از مهمترین تفاوت های ایرواشر و هواساز را توضیح دادیم و لازم به ذکر است که اگر شما قصد خرید فن های سانتریفیوژ را هم دارید، می توانید به سایت بستانچی مراجعه کنید.

کلام آخر
در این مقاله به بررسی تفاوت ایرواشر و هواساز پرداختیم. ایرواشر و هواساز دو دستگاه تهویه مطبوع هستند که برای استفاده از هرکدام باید شباهت و تفاوت‌ها و نیازهای خودمان را بررسی کنیم.  ایرواشر برای تهویه مکان‌های کوچک و هواساز برای تهویه مکان‌های وسیع راندمان بهتری دارند. همچنین برای خرید چیلر و هواساز ضروری است که شرایط محیط کاربری و راندمان دستگاه را در نظر بگیرید تا از تهویه دلپذیر محیط لذت ببرید.

SHARE IT

دسته بندی ها

مقالات مشابه